Tento článek vám zabere asi 4 minuty. 

Like, followers a počet shlédnutí. To je to, co prodává. Jak ale napsat příspěvek nebo článek, který zaboduje? Jak psát tak, abyste nebyli za burana? V prvním z několika dílů se dozvíte, jak na to z pohledu strukturálních pravidel. 

Cílové skupiny. Tonalita. Humor. Emoce. Struktura. Jednoduchost a přirozenost. Co mají společného? Jsou-li správně využity, zaručují kvalitní a čtený článek. 

1, Cílové skupiny

Základním krokem je vědět, pro koho píšu. Komu chci prodat recenzi nových dudlíků? Je to skupina vysokoškoláků, maminky na mateřské nebo hokejoví fanoušci? Jaká je persona, která bude článek číst? Nejspíš a logicky asi maminka, věk 27-35, žije ve městě, je otevřená alternativním i novým metodám výchovy. Taková je moje čtenářka. A pro ni volím tonalitu, tedy způsob, kterým k ní budu hovořit. Termíny spojené s dětskými produkty, témata, která jsou jí blízká, odborné názvy z oblasti biologie v tomto případě nebudou na místě.

2, Humor

Je vhodné dělat si v textu srandu? Hodí se do bankovní komunikace vtipy? Ano a ano. Je však třeba brát ohled právě na cílové skupiny a držet tonalitu v povolených mezích. Startupy určitě zvládnou humoru více, byrokratická banka vyžaduje zase více opatrnosti. Nicméně i zde se s humorem dá operovat. „Zítra budeme v práci za šašky,“ říká titulek. Vážně? V bance taková mluva? To někdo schválí? Ano, humor táhne. Ale jsme si vědomi, že ne každý je otevřený neformální komunikaci. I to se dá ale celkem elegantně a snadno vyřešit:

Zítra budeme v práci za šašky

Ne, nezbláznili jsme se. Jen vás chceme pozvat na Halloweenem inspirovaný town hall meeting se zástupci oddělení, který se uskuteční zítra, 31.10.2018 od 18.00. 

3, Titulek

Titulek, společně s perexem, tj. krátkým úvodním textem navazujícím na titulek, rozhoduje o bytí a nebytí, respektive o čtení či nečtení. Nezaujmete? Smůla. Nikdo váš článek nebude číst. Jak tedy napsat takový titulek, jemuž nikdo neodolá?

Jednoduše. Pište tak, jak mluvíte. Nejde ani vám text v titulku přes pusu? NEPIŠTE HO, neuspěje. Přirozený jazyk je klíčem k úspěchu. Dalším klíčem jsou pak emoce. Vyvolejte v lidech nějakou akci, pocit. V titulku pak ideálně zvědavost. Dobrým pomocníkem jsou v tomto případě otázky. „Kdo zastřelil pana Burnse?“ „Dokázali jsme to. 150 milionů v kapse. Jak?“ 

Používejte sloveso, vyhněte se trpnému rodu a hlavně, navnaďte, ale neprozraďte pointu. Jo a nepište na konci tečku, ideálně ani vykřičník. Opravdu, titulek tečkou nekončí. 

Velmi účinným je i mezititulek, jehož se týkají stejná pravidla jako titulku. Měl by také být užitečný, urgentní (vyvolá emoci), unikátní a ultraspecifický. V jeho případě fungují dobře citace, navíc dělí článek tak, aby jeho četba nebyla spíše utrpením.  

4, Struktura

Proč? Protože dlouhý, táhlý text nikoho nezajímá. Sorry jako, ale ne. Proto strukturujte. Zmíněné mezititulky, boxy vysvětlující nové pojmy, obrázky (s popisky, jsou důležitější, než se zdá). 

Výborným pomocníkem je struktura obrácené pyramidy. Co to je? Návod, jak rozložit informace v textu, tak, aby byly efektivní. 

Někdy je totiž třeba zkracovat, což nás opět vrací k jednoduchosti. Kreativita je pěkná, ale lidi tlačí čas a nemají prostor číst dlouhé romány. Proto někdy budete osekávat. A právě při použití tipů z pyramidy bude toto krácení snazší – jednoduše odspodu. Bez bolesti a efektivně.

Více příště. 


Jak bude reklama vypadat?
-
Chceš zde reklamu napořád jen za 77 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup

Podělte se o článek s ostatními