Je doba textová. Jak zaujmout tak, abyste byl opravdu tím ideálním kandidátem? Co musí obsahovat motivační dopis, aby personalistům a) stál vůbec za dočtení, b) vytřel zrak? Víme to a prozradíme vám tipy, jak z motivačního dopisu vyždímat maximum. 

Možná to již víte, možná vás to překvapí, ale spousta personalistů nečte. Někteří nic a mnoho nevěnuje valnou energii ani životopisům. Proč? Je doba textová. Všude se na nás valí posty, články, ale není čas a není prostor. Proto člověk selektuje a volí jen to, co potřebuje. Máte tedy malý prostor, málo času a cíl zaujmout. Jak?

Kdo je můj potenciální zaměstnavatel?

Chcete prodávat produkty v mladém start-upu, jehož stránky jsou hravé, neformální a v kancelářích mají houpačky? Přizpůsobte tomu tón dopisu. Hledáte pozici bankéře v ČNB s velmi formální kulturou a byrokratickými prvky? Rozhodně tomu přizpůsobte tón dopisu.

Není na škodu maličko nahodit udičku a potenciálnímu zaměstnavateli MALIČKO a vhodně zalichotit. „Doslechl jsem se, že Vaše společnost dbá na spokojenost svých zaměstnanců…“ Všichni jsme rádi chváleni.

Dělat u vás? To byl vždycky můj sen!

Očko hozeno. Co dál? Proč vy a ne Petr z Olomóce? Protože jste motivovanější! Ovšem i to, proč chcete práci, uveďte stručně, jasně, bez zbytečné omáčky okolo, bez přehánění. Nikdo neuvěří, že nikdo nikdy nechtěl víc dělat to, co chcete dělat, a že byste pro firmu (kterou vlastně ani pořádně neznáte) padli za vlast klidně první den. Chtěl a padl by. Věřte mi. 

Zaměřeno na cíl

Provozovatele autobusových linek možná zaujme, že jste v 18 pomáhal v tiskárnách s tiskem novin. Ale spíš ne. EFEKTIVNĚ. Jasně a stručně. Rozvážel jste pizzu? To už za zmínku stojí. Zmiňujte pro pozici relevantní informace. Moc zbytečností a sami sebe odsoudíte k odeslání dopisu i CV do koše. Dopisem chcete zaujmout, ne unudit. 

Nebojte se pochválit i sebe, vyzdvihnout, v čem jste dobří. Jak ale bylo řečeno, nepřehánějte. Někdy není od věci ani využití slabších stránek ve váš prospěch. „Mohu nabídnout tu a tu zkušenost a zaujalo mne, že by mi pozice nabídla příležitost získat nové vědomosti i v oblastech, s nimiž doposud tolik obeznámen nejsem, a pomohla tak k profesnímu rozvoji.“ V dnešní době načančanosti a přehnané perfektnosti tomu už málokdo věří a obyčejná normálnost je často žádané zboží. Ono navíc nevypadá nejlépe, když slíbíte zázraky na počkání, dvouhodinovou cestu během 15 minut, a ono to, logicky, nevyjde. 

Formální stránka

Obsahově vyladěno. Víme proč, kdo a co umí. Pozor však také na formální stránku. Neudělá dojem dopis s hrubkami, překlepy. Společnosti chtějí zaměstnance, kteří jsou precizní a důkladní. To, že si ani nepřečtete vlastní dopis, moc nepomůže. 

Opomenuta by neměla být ani adresa v hlavičce (resp. v případě, že dopis zasíláte poštou, jinak se bez ní i obejdete), oslovení (pokud možno cílené, zjistěte si jméno personalisty, manažera, který pozici obsazuje, a místo váženého pána oslovte přímo pana Novotného, přidá vám to body), odstavce, zarovnání, poděkování (ideálně obsahující přání setkat se při osobním pohovoru), pozdrav a podpis.

Motivační dopis stručně a jasně od A do Z 

Odnesme si hlavně toto: stručnost, jasnost a konkrétnost a přesnost. Nevymýšlet si, nelhat, nebýt přehnaně dokonalý. Zaujmout! Pro zapamatování přinášíme shrnutí obsahových prvků:

  • kontaktní údaje (ne vždy nezbytné, email jejich absenci zvládne),
  • pozdrav a oslovení (čím konkrétnější, tím lepší),
  • proč do firmy chci,
  • co firmě nabídnu, 
  • přání setkat se osobně,
  • pozdrav, 
  • podpis.

Myslete na přizpůsobení dopisu tónu společnosti, kam se hlásíte, nechte text přečíst někoho dalšího. Autorská slepota a přehlédnutí chyb je potvora. Odešlete a pak už se jen těšte na pozvání k osobnímu setkání. 

Držíme palce.


Jak bude reklama vypadat?
-
Chceš zde reklamu napořád jen za 77 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup

Podělte se o článek s ostatními